Blog

Concertul Orchestrei simfonice a Filarmonicii George Enescu, din 3 noiembrie 2011

Concertul Orchestrei simfonice a Filarmonicii George Enescu, din 3 noiembrie 2011, dirijat de Christian Badea, a cuprins lucrări muzicale de o mare frumuseţe : Preludiul la opera Parsifal de Richard Wagner, Concertul în Do major pentru pian şi orchestră, K.V.467 de Wolfgang Amadeus Mozart, solist Constantin Sandu şi Simfonia nr. 1 în Re major de Gustav Mahler. Am asistat la o seară de muzică interpretată la un nivel artistic deosebit. Dirijorul Christian Badea este un oaspete îndrăgit al publicului bucureştean, un muzician ce ştie să se impună.

Geneza operei Parsifal este legată, pe de-o parte, de trăirile sufleteşti ale compozitorului din preajma sărbătoririi Vinerii Mari, iar pe de alta, de poemul Parzival de Wolfram von Eschenbach. Subiectul operei se referă la cavalerii Graalului, ordin legendar de călugări-cavaleri, care păzeau Montsalvat, cupa din care a băut Christos răstignit pe cruce. Neputând rezista farmecelor vrăjitoarei Kundry, căpetenia cavalerilor Graalului, Amfortas, îşi calcă jurământul de castitate, încât nu mai poate da cavalerilor împărtăşania, care le asigura o putere de neînvins. Tânărul Parsifal ajunge în grădina vrăjită a lui Klingsor, simbolul răului, un mare păcătos care nu a fost primit în rândul cavalerilor Graalului. Parsifal rezistă frumoasei Kundry şi dărâmă castelul lui Klingsor cu ajutorul lăncii pierdute de Amfortas. El este ales regele Graalului, în locul lui Amfortas şi săvârşeşte prima oară slujba Sfântului Potir la care participă toţi cavalerii Graalului.

Muzica Preludiului operei Parsifal este străbătută, în principal, de leitmotivul comuniunii şi de cel al Graalului. Orchestra simfonică a Filarmonicii George Enescu, aflată sub bagheta maestrului Christian Badea, a dăruit auditoriul clipe pline de armonii curgătoare, în care melodia infinită domina lumea sensibilului.

Hans Jürgen Syberberg este cel ce a realizat o adaptare filmată, în care opera lui Wagner se derulează integral într-un decor foarte sugestiv: masca mortuară a lui Mahler.

După Preludiul wagnerian, am ascultat Concertul în Do major pentru pian şi orchestră, K.V. 467 de Wolfgang Amadeus Mozart, în interpretarea plină de farmec şi bun-gust muzical a lui Constantin Sandu.

Artistul a studiat pianul la Colegiul Naţional de Muzică „George Enescu” din Bucureşti, cu profesorul Constantin Niţu, apoi la Conservatorul de Muzică „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, cu Constantin Ionescu-Vovu. Ulterior, a beneficiat de îndrumările unor mari personalităţi precum: Tania Achot, Dmitri Bashkirov, Sequeira Costa şi Helena Sá e Costa. Pianistul este laureat al Concursurilor Internaţionale de la Senigallia, Łódź, Viotti-Valsesia, Palma O’Shea – Santander, Épinal şi Maria Canals-Barcelona.

Constantin Sandu a fost solistul unor importante orchestre europene precum: Arthur Rubinstein din Łódź, Filarmonica din Halle, Bodensee-Symphonie-Orchester din Konstanz, Orchestra Naţională a Bielorusiei, Orchestra Simfonică a Radioteleviziunii din Kiev, Filarmonica Naţională a Moldovei şi Orchestra Naţională din Porto. De asemenea, Constantin Sandu a fost invitat în numeroase jurii de concursuri internaţionale (Vianna da Motta-Lisabona, Cidado de Porto, Ciudat de Toledo, Viotti-Valsesia, Pinerolo-Città della Cavalleria, Helena Sá e Costa-Aveiro, Propiano-Bucureşti şi Yamaha Music Foundation of Europe-Porto. A predat  cursuri de măiestrie în diferite ţări. Pianistul a obţinut titlul de Doctor în Muzică al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. A realizat diverse înregistrări la radio şi televiziune, cât şi pe CD-uri, ca solist. Actualmente este directorul departamentului de muzică al Şcolii Superioare de Muzică şi Artele Spectacolului din Porto (Portugalia).

Cântând la Bucureşti, în sala Ateneului Român, Constantin Sandu a impresionat publicul prin eleganţa frazării şi prin tuşeul său de o mare catifelare. Artistul realiza legato-ul cu o mare fineţe, în maniera corzilor. Sunetul său era poleit cu aur. În execuţia salturilor intervalice, pianistul etala un anume firesc, efortul necesar aplicat, amintind de tehnica vocală (o uşoară ezitare perfect calculată). În secţiunea ce încheie părtea a doua a concertului solistul sincroniza modul de emisie staccato cu pizzicato-ul corzilor într-o orizontalitate unitară. Iar în partea a treia, acele imitaţii, veritabile „predări polifonice de ştafetă”, aveau o expresivitate aparte. Motivele muzicale mozartiene sugerau personaje din opere. Acurateţea articulaţiei – o perlatură minuţios dozată, neostentativă, cu o pulsaţie ritmică consecventă – cât şi aplecarea asupra detaliului sonor au contribuit la impresia de frumos muzical. În cadenţa solistică artistul reitera temele, cu variaţiunile aferente, uzând de o agogică în care simţul estetic şi stilul clasic se contopeau. Acompaniamentul orchestral a fost pe măsura solistului: viu în tutti-uri, atent în urmărirea solistului, cu dinamica mereu adaptată momentului şi cu o mare caldură în cantilene. La cererea publicului, pianistul Constantin Sandu a interpretat Rondo alla turca în La major de Mozart, stârnind aplauze îndelungi.

În a doua parte a serii muzicale de la sala Ateneului Român am ascultat Simfonia nr. 1 în Re major de Gustav Mahler. Orchestraţia acestei simfonii este una uriaşă, aproape 100 de instrumentişti pe scenă. Impresionant a sunat debutul în pianissimo la corzi, după care intervenţia suflătorilor  venea „din depărtare”. Se auzea apoi, delicatul moment de autocitare, în care apărea ideea muzicală din liedul compozitorului, intitulat Ging heut’ Morgen übers Feld /Am fost astă dimineaţă peste câmp, iniţial la violoncel, după care cuprindea întreg ansamblul orchestral. Dirijorul Christian Badea a reuşit să imprime acel caracter înflăcărat, dar uneori şi plin de umor, mai ales în secţiunea Reprizei formei de sonată a primei părţi. În partea a doua,Kräftig bewegt, doch nicht zu schnell, se simţea cu prisosinţă caracterul dansant-ländler în măsura de trei pătrimi. Partida de violoncel a cântat în manieră mai austeră, impusă de dirijor. Gestica sa hotărâtă sugera cu claritate expresia. Intervenţiile viorii prime, cu mersul descendent, împănat cu glissando, pe coarda gravă, au fost intonate cu mare acurateţe şi în spiritul klezmer-ului, aparţinând muzicii evreieşti. De altfel, acompaniamentul percuţiei, mai ales timbrul de cinel, a fost interpretat cu mult umor. În partea a treia, lentă, sugestia înmormântării unui vânător, cu alaiul de animale respectiv, apărea cu multă pregnanţă. Solo-ul de contrabaşi era urmat de fagot şi tubă, totul într-un crescendo bine gradat. Cunoscuta melodie Frère Jacques s-a putut auzi în această parte a simfoniei, cântată aici însă în tonalitate minoră. Finalul Simfoniei nr. 1 de Mahler a constituit un adevărat punct culminant al serii. De la primul trăznet al percuţiei, până la temele ce reveneau din părţile anterioare, tensiuni uriaşe se tot acumulau. Alămurile au avut o prestaţie foarte bună. În final, toată partida de corni s-a ridicat în picioare, cântând în fortissimo, cu sunet rotund şi calitativ. Materialul muzical din inceputul simfoniei a reapărut, echilibrând parcă o corabie ce se afla într-un tangaj periculos, pe un ocean în furtună.

Am asistat la un spectacol minunat, care mi-a luminat pentru câtva timp, foarte intens, calea vieţii cotidiene, înnegurată de griji.

Marcel Frandes

Comments(34)

  1. iphone 5 says

    Possessing examine this I assumed it absolutely was extremely educational. I value you taking time and hard work to place this informative article with each other. I the moment yet again locate myself paying strategy to significantly time each studying and commenting. But so what, it had been nonetheless worthwhile!

  2. Chuckles says

    This is way more hlepful than anything else I’ve looked at.

  3. Celina says

    Way to use the internet to help peolpe solve problems!

  4. Harold Hermens says

    I simply want to say I’m new to blogs and certainly loved you’re web site. Almost certainly I’m planning to bookmark your blog post . You really come with excellent articles and reviews. Regards for sharing your webpage.

  5. Coach Bags says

    That is the right blog for anyone who needs to search out out about this topic. You notice so much its virtually exhausting to argue with you (not that I truly would want…HaHa). You positively put a brand new spin on a topic thats been written about for years. Nice stuff, just nice!

  6. coach bag says

    I’m not that much of a online reader to be honest but your sites really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your website to come back down the road. Many thanks

  7. coach purses says

    Definitely believe that which you stated. Your favorite reason appeared to be on the internet the easiest thing to be aware of. I say to you, I certainly get annoyed while people think about worries that they just don’t know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side-effects , people could take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

  8. vestes moncler says

    Have you ever thought about including a little bit more than just your articles? I mean, what you say is important and everything. However think of if you added some great visuals or video clips to give your posts more, „pop”! Your content is excellent but with images and clips, this site could certainly be one of the most beneficial in its niche. Awesome blog!

  9. URL says

    Oh my goodness! an exceptional post dude. A lot of thanks Even so We are experiencing dilemma with ur rss . Don

  10. tours of romania says

    Great write-up. I am a normal visitor of your website and appreciate you taking the time to maintain the nice site. I will be a frequent visitor for a really long time.

  11. Reuben Gair says

    Hi, this weekend is pleasant in support of me, since this moment i am reading this enormous informative paragraph here at my home.

  12. ceramic watches for women says

    Its fantastic as your other posts : D, thankyou for posting . „As experience widens, one begins to see how much upon a level all human things are.” by Joseph Farrell.

  13. http://www.cafetiereexpresso.net/ says

    Wow! Thank you! I permanently wanted to write on my website something like that. Can I include a part of your post to my website?

  14. trampoline pas cher avec filet says

    Some truly marvellous work on behalf of the owner of this web site , dead great subject material .

  15. montre automatique homme says

    Very interesting points you have remarked, thanks for putting up.

  16. sac-a-langer says

    Very interesting points you have mentioned, thanks for putting up.

  17. zildjian set says

    Fantastic blog! Great!

  18. macromedia dreamweaver 8 says

    These kind of post are always inspiring and I prefer to check out quality content so I happy to finally find many excellent point here in the post, writing is simply great, thank you for the post

  19. wifelovers says

    Wow! This could be one particular of the most helpful blogs We have ever arrive across on this subject. Basically Wonderful. I’m also an expert in this topic therefore I can understand your hard work.

  20. vender ouro says

    I’m usually to running a blog and i actually respect your content. The article has really peaks my interest. I am going to bookmark your site and keep checking for brand new information.

  21. Santos Neren says

    Excellent ! je vais de suite m’en procurer un !

  22. epiphone sg says

    Fantastic blog! Great!

Post a comment