Concertul Orchestrei simfonice a Filarmonicii George Enescu, din 3 noiembrie 2011, dirijat de Christian Badea, a cuprins lucrări muzicale de o mare frumuseţe : Preludiul la opera Parsifal de Richard Wagner, Concertul în Do major pentru pian şi orchestră, K.V.467 de Wolfgang Amadeus Mozart, solist Constantin Sandu şi Simfonia nr. 1 în Re major de Gustav Mahler. Am asistat la o seară de muzică interpretată la un nivel artistic deosebit. Dirijorul Christian Badea este un oaspete îndrăgit al publicului bucureştean, un muzician ce ştie să se impună.
Geneza operei Parsifal este legată, pe de-o parte, de trăirile sufleteşti ale compozitorului din preajma sărbătoririi Vinerii Mari, iar pe de alta, de poemul Parzival de Wolfram von Eschenbach. Subiectul operei se referă la cavalerii Graalului, ordin legendar de călugări-cavaleri, care păzeau Montsalvat, cupa din care a băut Christos răstignit pe cruce. Neputând rezista farmecelor vrăjitoarei Kundry, căpetenia cavalerilor Graalului, Amfortas, îşi calcă jurământul de castitate, încât nu mai poate da cavalerilor împărtăşania, care le asigura o putere de neînvins. Tânărul Parsifal ajunge în grădina vrăjită a lui Klingsor, simbolul răului, un mare păcătos care nu a fost primit în rândul cavalerilor Graalului. Parsifal rezistă frumoasei Kundry şi dărâmă castelul lui Klingsor cu ajutorul lăncii pierdute de Amfortas. El este ales regele Graalului, în locul lui Amfortas şi săvârşeşte prima oară slujba Sfântului Potir la care participă toţi cavalerii Graalului.
Muzica Preludiului operei Parsifal este străbătută, în principal, de leitmotivul comuniunii şi de cel al Graalului. Orchestra simfonică a Filarmonicii George Enescu, aflată sub bagheta maestrului Christian Badea, a dăruit auditoriul clipe pline de armonii curgătoare, în care melodia infinită domina lumea sensibilului.
Hans Jürgen Syberberg este cel ce a realizat o adaptare filmată, în care opera lui Wagner se derulează integral într-un decor foarte sugestiv: masca mortuară a lui Mahler.
După Preludiul wagnerian, am ascultat Concertul în Do major pentru pian şi orchestră, K.V. 467 de Wolfgang Amadeus Mozart, în interpretarea plină de farmec şi bun-gust muzical a lui Constantin Sandu.
Artistul a studiat pianul la Colegiul Naţional de Muzică „George Enescu” din Bucureşti, cu profesorul Constantin Niţu, apoi la Conservatorul de Muzică „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, cu Constantin Ionescu-Vovu. Ulterior, a beneficiat de îndrumările unor mari personalităţi precum: Tania Achot, Dmitri Bashkirov, Sequeira Costa şi Helena Sá e Costa. Pianistul este laureat al Concursurilor Internaţionale de la Senigallia, Łódź, Viotti-Valsesia, Palma O’Shea – Santander, Épinal şi Maria Canals-Barcelona.
Constantin Sandu a fost solistul unor importante orchestre europene precum: Arthur Rubinstein din Łódź, Filarmonica din Halle, Bodensee-Symphonie-Orchester din Konstanz, Orchestra Naţională a Bielorusiei, Orchestra Simfonică a Radioteleviziunii din Kiev, Filarmonica Naţională a Moldovei şi Orchestra Naţională din Porto. De asemenea, Constantin Sandu a fost invitat în numeroase jurii de concursuri internaţionale (Vianna da Motta-Lisabona, Cidado de Porto, Ciudat de Toledo, Viotti-Valsesia, Pinerolo-Città della Cavalleria, Helena Sá e Costa-Aveiro, Propiano-Bucureşti şi Yamaha Music Foundation of Europe-Porto. A predat cursuri de măiestrie în diferite ţări. Pianistul a obţinut titlul de Doctor în Muzică al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. A realizat diverse înregistrări la radio şi televiziune, cât şi pe CD-uri, ca solist. Actualmente este directorul departamentului de muzică al Şcolii Superioare de Muzică şi Artele Spectacolului din Porto (Portugalia).
Cântând la Bucureşti, în sala Ateneului Român, Constantin Sandu a impresionat publicul prin eleganţa frazării şi prin tuşeul său de o mare catifelare. Artistul realiza legato-ul cu o mare fineţe, în maniera corzilor. Sunetul său era poleit cu aur. În execuţia salturilor intervalice, pianistul etala un anume firesc, efortul necesar aplicat, amintind de tehnica vocală (o uşoară ezitare perfect calculată). În secţiunea ce încheie părtea a doua a concertului solistul sincroniza modul de emisie staccato cu pizzicato-ul corzilor într-o orizontalitate unitară. Iar în partea a treia, acele imitaţii, veritabile „predări polifonice de ştafetă”, aveau o expresivitate aparte. Motivele muzicale mozartiene sugerau personaje din opere. Acurateţea articulaţiei – o perlatură minuţios dozată, neostentativă, cu o pulsaţie ritmică consecventă – cât şi aplecarea asupra detaliului sonor au contribuit la impresia de frumos muzical. În cadenţa solistică artistul reitera temele, cu variaţiunile aferente, uzând de o agogică în care simţul estetic şi stilul clasic se contopeau. Acompaniamentul orchestral a fost pe măsura solistului: viu în tutti-uri, atent în urmărirea solistului, cu dinamica mereu adaptată momentului şi cu o mare caldură în cantilene. La cererea publicului, pianistul Constantin Sandu a interpretat Rondo alla turca în La major de Mozart, stârnind aplauze îndelungi.
În a doua parte a serii muzicale de la sala Ateneului Român am ascultat Simfonia nr. 1 în Re major de Gustav Mahler. Orchestraţia acestei simfonii este una uriaşă, aproape 100 de instrumentişti pe scenă. Impresionant a sunat debutul în pianissimo la corzi, după care intervenţia suflătorilor venea „din depărtare”. Se auzea apoi, delicatul moment de autocitare, în care apărea ideea muzicală din liedul compozitorului, intitulat Ging heut’ Morgen übers Feld /Am fost astă dimineaţă peste câmp, iniţial la violoncel, după care cuprindea întreg ansamblul orchestral. Dirijorul Christian Badea a reuşit să imprime acel caracter înflăcărat, dar uneori şi plin de umor, mai ales în secţiunea Reprizei formei de sonată a primei părţi. În partea a doua,Kräftig bewegt, doch nicht zu schnell, se simţea cu prisosinţă caracterul dansant-ländler în măsura de trei pătrimi. Partida de violoncel a cântat în manieră mai austeră, impusă de dirijor. Gestica sa hotărâtă sugera cu claritate expresia. Intervenţiile viorii prime, cu mersul descendent, împănat cu glissando, pe coarda gravă, au fost intonate cu mare acurateţe şi în spiritul klezmer-ului, aparţinând muzicii evreieşti. De altfel, acompaniamentul percuţiei, mai ales timbrul de cinel, a fost interpretat cu mult umor. În partea a treia, lentă, sugestia înmormântării unui vânător, cu alaiul de animale respectiv, apărea cu multă pregnanţă. Solo-ul de contrabaşi era urmat de fagot şi tubă, totul într-un crescendo bine gradat. Cunoscuta melodie Frère Jacques s-a putut auzi în această parte a simfoniei, cântată aici însă în tonalitate minoră. Finalul Simfoniei nr. 1 de Mahler a constituit un adevărat punct culminant al serii. De la primul trăznet al percuţiei, până la temele ce reveneau din părţile anterioare, tensiuni uriaşe se tot acumulau. Alămurile au avut o prestaţie foarte bună. În final, toată partida de corni s-a ridicat în picioare, cântând în fortissimo, cu sunet rotund şi calitativ. Materialul muzical din inceputul simfoniei a reapărut, echilibrând parcă o corabie ce se afla într-un tangaj periculos, pe un ocean în furtună.
Am asistat la un spectacol minunat, care mi-a luminat pentru câtva timp, foarte intens, calea vieţii cotidiene, înnegurată de griji.
Marcel Frandes
Comments(34)-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- Home
- Prieteni
- Proiecte
- Blog
- Become a Volunteer
- Newsletter
- Contact
-
-
-
-
-
-
Încă un pas către Europa muzicală: Moses und Aron
-
Let’s help Enescu Festival
-
Enescu, mondenul din „Realitatea ilustrată”
-
În căutarea lui „Œdipe”
-
Superb „Wozzeck”, cu puțin public, la Enescu 2015
-
„Parsifal” de la Ateneu în revista „Opera” (UK)!
-
Răpire, dragoste și Securitate în dosarul 54.467. Documente inedite despre George Enescu din arhivele Poliţiei Franceze
-
Sunt două feluri de a asculta și a întelege muzica
-
Ateneul Român simbol al României
-
Emoția zilei: Două fotografii cu George Enescu
-
Ascultând „Rapsodia română”…
-
Artiştii Instrumentişti ai orchestrei Filarmonicii George Enescu sponsorizează Ziua Culturii !!!
-
Emoția zilei: În amurg
-
Salvarea Casei George Enescu din Mihaileni
-
Djuvara: O amintire despre muzica lui Enescu
-
Dovadă că îngerii există
-
Requiem la Ateneu
-
100 de ani de rock pur și (extrem de) dur
-
145 de ani de la infiintare !!!
-
„Ateneul Roman” Istorie si Cultura
- Home
- Blog
- Newsletter
- Contact
- SiteMap
Title
USD
Add
Enable Notifications
OK
No thanks
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkNoRead more
iphone 5 says
26/11/2011 at 15:55Possessing examine this I assumed it absolutely was extremely educational. I value you taking time and hard work to place this informative article with each other. I the moment yet again locate myself paying strategy to significantly time each studying and commenting. But so what, it had been nonetheless worthwhile!
Kaylea says
06/12/2011 at 13:58I don’t know who you wrote this for but you hpleed a brother out.
Wood says
17/12/2011 at 14:07Thanks for helinpg me to see things in a different light.
Peggy says
20/12/2011 at 04:15I can’t hear anyhtnig over the sound of how awesome this article is.
Yelhsa says
07/12/2011 at 15:40Heck of a job there, it asboltuely helps me out.
Kourtney says
17/12/2011 at 07:53This could not psosilby have been more helpful!
Sagar says
20/12/2011 at 03:31Good job mkaing it appear easy.
Chuckles says
06/12/2011 at 07:23This is way more hlepful than anything else I’ve looked at.
Honey says
17/12/2011 at 19:46Just do me a favor and keep writing such trenchant analyess, OK?
Eddi says
20/12/2011 at 02:07Which came first, the problem or the soluoitn? Luckily it doesn’t matter.
Celina says
07/12/2011 at 14:06Way to use the internet to help peolpe solve problems!
Starly says
17/12/2011 at 11:05Essays like this are so important to broadeinng people’s horizons.
Hallie says
20/12/2011 at 05:15Son of a gun, this is so helfpul!
Harold Hermens says
21/12/2011 at 09:48I simply want to say I’m new to blogs and certainly loved you’re web site. Almost certainly I’m planning to bookmark your blog post . You really come with excellent articles and reviews. Regards for sharing your webpage.
Coach Bags says
26/12/2011 at 19:46That is the right blog for anyone who needs to search out out about this topic. You notice so much its virtually exhausting to argue with you (not that I truly would want…HaHa). You positively put a brand new spin on a topic thats been written about for years. Nice stuff, just nice!
coach bag says
27/12/2011 at 11:45I’m not that much of a online reader to be honest but your sites really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your website to come back down the road. Many thanks
coach purses says
27/12/2011 at 22:13Definitely believe that which you stated. Your favorite reason appeared to be on the internet the easiest thing to be aware of. I say to you, I certainly get annoyed while people think about worries that they just don’t know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side-effects , people could take a signal. Will probably be back to get more. Thanks
vestes moncler says
28/12/2011 at 22:44Have you ever thought about including a little bit more than just your articles? I mean, what you say is important and everything. However think of if you added some great visuals or video clips to give your posts more, „pop”! Your content is excellent but with images and clips, this site could certainly be one of the most beneficial in its niche. Awesome blog!
URL says
30/12/2011 at 03:41Oh my goodness! an exceptional post dude. A lot of thanks Even so We are experiencing dilemma with ur rss . Don
tours of romania says
30/12/2011 at 07:31Great write-up. I am a normal visitor of your website and appreciate you taking the time to maintain the nice site. I will be a frequent visitor for a really long time.
Reuben Gair says
30/12/2011 at 10:45Hi, this weekend is pleasant in support of me, since this moment i am reading this enormous informative paragraph here at my home.
ceramic watches for women says
31/12/2011 at 03:27Its fantastic as your other posts : D, thankyou for posting . „As experience widens, one begins to see how much upon a level all human things are.” by Joseph Farrell.
http://www.cafetiereexpresso.net/ says
31/12/2011 at 03:46Wow! Thank you! I permanently wanted to write on my website something like that. Can I include a part of your post to my website?
trampoline pas cher avec filet says
31/12/2011 at 04:23Some truly marvellous work on behalf of the owner of this web site , dead great subject material .
montre automatique homme says
01/01/2012 at 14:30Very interesting points you have remarked, thanks for putting up.
sac-a-langer says
01/01/2012 at 16:49Very interesting points you have mentioned, thanks for putting up.
zildjian set says
15/02/2012 at 08:28Fantastic blog! Great!
macromedia dreamweaver 8 says
16/02/2012 at 23:03These kind of post are always inspiring and I prefer to check out quality content so I happy to finally find many excellent point here in the post, writing is simply great, thank you for the post
wifelovers says
17/02/2012 at 18:32Wow! This could be one particular of the most helpful blogs We have ever arrive across on this subject. Basically Wonderful. I’m also an expert in this topic therefore I can understand your hard work.
vender ouro says
17/02/2012 at 23:38I’m usually to running a blog and i actually respect your content. The article has really peaks my interest. I am going to bookmark your site and keep checking for brand new information.
Santos Neren says
18/02/2012 at 01:57Excellent ! je vais de suite m’en procurer un !
epiphone sg says
18/02/2012 at 05:17Fantastic blog! Great!
Meniu
Campanii
Donatii
Cu surle și Trâmbițe
First Class Music
Live Concerts
Classic for Business
Blog
Donații
All Rights Reserved George Enescu Foundation
Your ticket for the: Concertul Orchestrei simfonice a Filarmonicii George Enescu, din 3 noiembrie 2011
Concertul Orchestrei simfonice a Filarmonicii George Enescu, din 3 noiembrie 2011
Add Fundația George Enescu to your Homescreen!